Siemens prezentuje system „e-Highway”

Siemens prezentuje system „e-Highway”

02 gru 2021

Na dwukilometrowej długości pasie autostrady E16 na północ od Sztokholmu, dwie hybrydowe ciężarówki marki Scania cały czas pokonują kolejne odległości. Nie są to zwykle ciężarówki hybrydowe, a pojazdy wyposażone w odbiorniki prądu, które zasilane są z napowietrznych z linii elektrycznych. Technologiczny gigant, Siemens AG, we współpracy z ponad 30 partnerami, takimi jak szwedzka agencja transportu, region administracyjny Gävleborg oraz firma Scania, rozpoczął pracę nad projektem autostrady „eHighway” w czerwcu 2016. Zelektryfikowana autostrada wykorzystuje technologię, stanowiącą pośredni punkt między transportem drogowym i kolejowym. Rozwiązanie to ma posłużyć elektryfikacji transportu kołowego. Szwecja planuje uniezależnić swój sektor transportu od paliw kopalnych do 2030 roku. Perspektywa znacznej obniżki emisji dwutlenku węgla i tlenku azotu sprawia, że projekt „eHighway” staje się jeszcze bardziej atrakcyjny.

 

System „eHighway” wymaga znacznych inwestycji w rozwój technologii, takich jak osobne linie napowietrzne w każdym kierunku jazdy oraz same pojazdy – ciężarówki hybrydowe, zdolne do pobierania energii elektrycznej bezpośrednio z sieci trakcyjnej. Zainstalowane urządzenia do odbioru prądu obsługują układ czujników pojazdu, który potrafi utrzymać lub przerwać połączenie z przewodami trakcyjnymi przy prędkości 90km/h. W sytuacji, w której pojazd ma zostać odłączony od systemu  - czy to w sytuacji zmiany pasa, czy też przy zjeździe z autostrady – następuję niezauważalne przełączenie głównego napędu.  Siemens planuje wdrożenie podobnego rozwiązania w Kalifornii na liczącej 1,6 km , intensywnie eksploatowanej trasie pomiędzy portem w Los Angeles a centrum logistycznym w Long Beach. Francja, Holandia i Niemcy także wyraziły swoje zainteresowanie budową zelektryfikowanej autostrady.

 

Jeśli Twoja firma zleciła innej jednostce wykonanie kalkulacji śladu węglowego przedsiębiorstwa, ale chcesz potwierdzenia jej poprawności przez niezależnych ekspertów, skorzystaj z audytu poprawności kalkulacji śladu węglowego, który przeprowadzą doświadczeni specjaliści DEKRA.

 

Autor: Joachim Geiger 

Zdjęcie: Scania

Kontakt dla mediów

Rzecznik Prasowy DEKRA Certification Sp. z o.o.
@ rzecznik.pl@dekra.com

Newsletter

Najnowsze informacje wprost do Twojej skrzynki e-mail...